XVI. Benedek pápa így ír az ifjúságot a madridi Ifjúsági Világtalálkozóra invitáló levelében: „Az egyház történetében a szentek és a vértanúk Krisztus dicsőséges keresztjéből merítettek erőt, hogy hűségesek maradjanak Istenhez egészen önmaguk odaadásáig; a hitben találták meg az erőt saját gyengeségeik legyőzéséhez és minden viszontagság leküzdéséhez.”

Betegsége két évig tartott, 19 évesen ért véget rövid, de annál csodálatosabb élete. Utoljára így szólt édesanyjához: „Mama, légy boldog, én az vagyok!” Olyan volt, mint a búzaszem, amely ha elhal a földben, sok termést hoz. Nem rejtette véka alá lámpásának fényét, hanem továbbadta azt; így nem csak a láng, de életszentségének híre is fokozatosan terjedt. „Csak hálával és csodálattal tekinthetünk arra az ajándékra, amit Chiara Luce Badano jelent számunkra és az egész egyház számára. Tanúságtételén keresztül Isten arra késztet, főként benneteket, fiatalokat, hogy soha ne fojtsátok el magatokban azt a fiatalos vágyat, hogy életetek több legyen, a – sokszor persze helyes igények közt leélt – mindennapiságnál; hogy életetek távlatokat kapjon, teljes szépséget, és képesek legyetek arra az egyetemes szeretetre, melyet Isten pecsételt az ember természetébe, amikor saját képmására megalkotta őt.” – szólt a jelenlevő fiatalokhoz Tarsicio Bertone bíboros a Chiara boldoggáavatásáért hálát adó szentmisén.
![]() |
Chiara „Luce” Badano-hoz rendkívül hasonló a „mi Kaszap Istvánunk” (1916-1935) élete, akinek boldoggá avatása folyamatban van. Chiarához hasonlóan ő is mélyen vallásos családból származik, életük megegyezik abban is, hogy mindkettőjükhöz közel állt a sport, s ahogy Chiara, úgy István is szerzetes akart lenni. Be is lépett a jezsuita rendbe, de miután súlyos betegsége lett, fel kellett adnia a novíciátust. Már gyermekkorától kezdve sokat elmélkedett Jézus szenvedéseiről, és saját szenvedéseit engesztelésül ajánlotta fel a bűnösökért. Később, betegsége idején még inkább megtehette ezt: akár Chiara, betegágyán ő is rengeteget imádkozott és szenvedéseiben Jézusra tekintett. Isten akaratát úgy akarja fogadni, mint legfőbb javát és boldogságát. Felírja magának egy papírra – hogy mindig szeme előtt legyen – Lisieux-i Szent Teréz szavait: „Emlékezzél, hogy a te szent akaratod az én nyugalmam és egyedüli boldogságom. Átadom neked magam, és félelem nélkül elalszom a te karjaid között, ó isteni Üdvözítőm.” Szüleihez szól az ő utolsó üzenete is (csak ő papírra írta kusza betűkkel, mert beszélni már nem tudott): „Isten veletek! Odafönn találkozunk. Ne sírjatok, mennyei születésnap ez. A jó Isten áldjon meg benneteket!”
Meghatározó személyes élményem, hogy a Don-kanyart megjárt és fogságot megélt nagyapáim, valamint egyikük testvére személyes holmijai között rábukkantam Kaszap István meggyűrődött képére, amelyet végig maguknál tartottak. Egyházellenes erők egy időben propaganda- és kultuszteremtéssel vádolták a Katolikus Egyházat Kaszap Istvánt illetően. A vádaskodó írásokban szerepel többek között az is, hogy az egyház kitalált beszámolókat jelentetett meg újságokban, mint pl. hogy „…az orosz fronton miként rohantak előre sűrű golyózáporban egyes magyar honvédek „Kaszap István, segíts!” kiáltások közepette...”. Egyértelmű, hogy mindez nem propaganda volt. Hanem ahogy Chiara Badano életszentségéről, úgy terjedt futótűzként Kaszap István korában is a hír egy szent életű fiatalember önfeláldozó életéről, akihez bátran fordulhatunk közbenjárásért. Nagyapáim és nagybácsim hazatértek, mindhárman. Talán nem véletlenül.
Köszönettel és nagy tisztelettel tartozunk ennek a két nemes lelkű fiatalnak, hogy ennyit szenvedtek és imádkoztak értünk, és hogy példát mutattak abban, miként kell Isten világosságát hordozni és továbbadni. Általuk, az ő példájukat követve esetleges testi-lelki szenvedéseink közepette, sőt azokat Isten felé „ugródeszkának” használva mi is a keresztény remény tanúi lehetünk a világban!